signale graz Soirée

signale graz Soirée

erstellt am 26. November 2018

signale graz Soirée mit Mag. Elisabeth Harnik (Institut 1) und Jonathan Reus (IEM, ALMAT-Artist in Residence) am Montag, 26.11.2018, 18:00 CUBE, IEM, Inffeldgasse 10/3

Die signale graz Soirées bilden seit dem Sommersemester 2013 ein Forum, in dem der Dialog zwischen den Instituten der KUG und anderen Grazer Universitäten gefördert wird, um so einen intensiveren Austausch der künstlerischen und wissenschaftlichen Projekte zu ermöglichen. Bei der Veranstaltung werden von den Gästen kurze Vorträge gehalten, in denen ihre aktuellen Interessen und künstlerischen oder wissenschaftlichen Forschungen dargestellt werden, was dann Anstoß zu gemeinsamen Diskussionen bietet.

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Mag.a Elisabeth Harnik (Institut 1)

'holding up a bridge’

As a contemporary composer and an active performer in the fields of improvised music as well as a practicioner of Deep Listening® I am in a permanent dialogue with my own repertoire and the associated possibilities of structuring time. The search for methods to give a composition more flexibility and openness without losing the potentials of conventional notation is an important aspect of my artistic exploration.
In the ensemble piece 'grafting' for example I translated a method from my working practice in improvisers orchestras into the composition. 'Re-framing II (inside the frame is what we’re leaving out)' for string quartet is composed using an “elastic form”. The sequence of the form is set. Within the sections, however, are reading options for the individual players.
This year I had the great opportunity to write a piece for Studio Dan, a 'hybrid' ensemble of jazz musicians and classical musicians specialised on contemporary music with profound improvisation skills. The new work holding up a bridge requires both, conventional 'classical' interpretation and 'improvisational' interpretation from the musicians at a new level.
More if you join the Soirée!

Bio
Die freischaffende Komponistin und Pianistin Elisabeth Harnik, 1970 in Graz geboren, studierte zunächst klassisches Klavier, später folgte das Kompositionsstudium bei Beat Furrer an der Kunstuniversität Graz. Ihre kompositorischen Aktivitäten führen zu Aufträgen und Aufführungen ihrer Werke im In- und Ausland, etwa beim Komponistenforum Mittersill, beim Musikprotokoll, bei den Klangspuren Schwaz, bei Wien Modern, beim Transart Festival Bozen, bei den Münchner Opernfestspielen, beim Soundings Festival London, beim Moving Sounds Festival NYC oder am Grazer Opernhaus. Ihre Werke wurden u.a. interpretiert durch die Ensembles Zeitfluss, Schallfeld, Klangforum, die reihe, Kontrapunkte, Reconsil, Phace, Platypus, das Trio Amos, das Trio Eis, Airborne Extended, das RSO Wien, das Thürmchen Ensemble Köln, das Ensemble Tonfall der das Ensemble Crush Duisburg, das Fidelio Trio London, das Cantus Ensemble Zagreb, das Ensemble mise-en New York, das Argento Chamber Ensemble New York u.a.

Als Improvisationsmusikerin ist sie seit 1996 solo und in Ensembles mit exponierten Vertreter*innen des zeitgenössischen Jazz weltweit zu hören. So ist sie beispielsweise gefragte Spielpartnerin vom US-amerikanischen Saxophonisten Ken Vandermark oder der französischen Kontrabassistin Joëlle Léandre. Neben ihren zahlreichen Duo-, Trio- und Quartettformationen verbindet sie u.a. eine langjährige musikalische Freundschaft mit der Chicagoer Free-Szene oder etwa der britischen Violinistin Alison Blunt.

Sie konzertiert regelmäßig auf nationalen und internationalen Festivals und tourte in Europa, Nordamerika, Brasilien, Neuseeland und Australien.
CD-Veröffentlichungen dokumentieren ihre kompositorische und pianistische Tätigkeit und sie erhielt zahlreiche Stipendien und Auszeichnungen. Zuletzt war sie Composer in Residence im IZZM in Ossiach/Österreich und Preisträgerin des SKE Publicity Awards 2017.

www.elisabeth-harnik.at


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Jonathan Reus (IEM, ALMAT-Artist in Residence)

Wordweaving
Jonathan Reus will present some traces of his current research as part of Algorithms that Matter. What follows is a lecture-performance of in-situ research, enacting work that is in-progress and openly improvisatory, exploring a collage of computational speech analysis, livecoding, memory and storytelling.

Bio
Jonathan Reus [US/NL] is an electronic musician and artist-engineer who uses an archeo-folk (archeological-folkloric) approach to new music and media performance. His work is cross-disciplinary and research-based, remixing concepts and cultural objects from multiple fields of music, mathematics, scientific epistemology and fantasy into open-ended retellings and musical frameworks.

Jonathan is co-founder of the instrument inventors initiative in The Hague, and has curated programs at STEIM (Amsterdam) and Transmediale Festival (Berlin), and since 2015 has co-curated The Reading Room series at Stroom Den Haag. He is the recipient of a W.J. Fulbright fellowship for his work in the research of new digital instruments for music, and has developed art-humanities curricula on themes such as livecoding, hardware design-as-composition, computational ontology and software studies at Leuphana University, Lüneburg, the Conservatory of Amsterdam, and ArtEZ Academy of Art and Design in Arnhem.

jonathanreus.com



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