Gastvortrag: Gender in Performance Practices of Electronic Music

Gastvortrag: Gender in Performance Practices of Electronic Music

erstellt am 28. November 2016

mit Dr.in Hannah Bosma

am 28. November 2016, 10:30-12:00 im IEM CUBE

Mit Unterstützung des Zentrums für Genderforschung

 

“Gender in Performance Practices of Electronic Music"

In this lecture, I will elaborate on gender, performance and technology with regard to gender structure (“who does what”) and gender symbolism (gendered representations) and discuss the performativity of gender (Judith Butler) in relation to interdisciplinary musical performance. With various musical examples, I will show:

- both the persistence and the transgression of gendered conventional musical roles and of the disciplinary boundaries of music in electroacoustic performance/theatre works;

- gendered representations in electroacoustic performance/theatre works;

- how the seemingly neutrality of formalist and technological discourses on electronic/computer music may be considered as gendered.

Hannah Bosma defended her doctoral dissertation "The Electronic Cry: Voice and Gender in Electroacoustic Music" at the University of Amsterdam in December 2013. Her articles on gender and electroacoustic music are published in The Routledge Companion to Sounding Art (ed. by M. Cobussen, V. Meelberg and B. Truax; Routledge, 2017), Contemporary Music Review 35/1 (2016), Cathy Berberian: Pioneer of Contemporary Vocality (ed. by P. Karantonis, F. Placanica, A. Sivuoja, P. Verstraete; Ashgate, 2014), Sonic Mediations: Body, Sound, Technology (ed. C. Birdsall, A. Enns, 2008) i.a.
She was guest editor for the Organised Sound 8/1 issue on gender and music technology (2003). With film scholar Patricia Pisters she wrote the book Madonna: De vele gezichten van een popster (Prometheus, 1999). For a list of selected academic publications, see independent.academia.edu/HannahBosma

From 1998 to 2013, she worked as a specialist electroacoustic music (NEAR) at the Dutch music institute Donemus / Music Center the Netherlands. In 2014–2015, she worked as a researcher for a project on born digital heritage in film, photography, architecture and media art.  She organized the conference The Art of Voice Synthesis, May 11-13, 2016, at the University of Amsterdam (www.artificialvoice.nl). She writes and lectures internationally on gender, voice, electroacoustic music and preservation.



    Kommentare:

    Kommentar verfassen:

    * - Pflichtfeld

    *

    *



    *
    *


    Weitere Artikel:

    09.01.2019

    signale graz 10010

    Mittwoch, 9.1.2019, 19:30, MUMUTH, György-Ligeti-Saal, Lichtenfelsgasse 14, 8010...


    12.12.2018

    Gastvortrag: Echtzeit Video Gestaltung - Übersicht und Vergleich von Methoden und Environments

    DI Patrik Lechner (FH St.Pölten)12.12.2018 | 17:30-19:00, CUBEDas Ziel, interaktiven, womöglich...


    11.12.2018

    WKO Forschungsstipendien

    Herzliche Gratulation an Julian Linke und an Stefan Riedel, die am 10.12.2018 von der...


    07.12.2018

    inSonic 2018: Algorithmic Spaces - ZKM + ALMAT

    The IEM-based artistic research project "Algorithms that Matter" (Almat;FWF AR 403-GBL)...


    04.12.2018

    Live-Elektronik mit modernem Csound und Csound in PD

    Workshop mit Joachim Heintz von der Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover am 04....


    01.12.2018

    Call - Simulation and Computer Experimentation in Music and Sound Art

    Orpheus Research Seminar 2019   21–22 March 2019, Orpheus Institute, Ghent,...


    28.11.2018

    S3DAPC - Student 3D Audio Production Competition

    Erfolg von Sound Design Studierenden bei 3D Audio-WettbewerbAm Donnerstag 15. November 2018 haben 3...


    14.11.2018

    IEM auf der InterBEE in Japan

    IEM-Mitarbeiter Daniel Rudrich weilt aktuell in Japan, um auf der dortigen InterBEE – der...


    26.11.2018

    signale graz Soirée

    signale graz Soirée mit Mag. Elisabeth Harnik (Institut 1) und Jonathan Reus (IEM, ALMAT-Artist in...


    19.11.2018

    IEM bei November Space 2018 in Stockholm

    Vom 19.-22.11. sind 10 Studierende der Computermusik am IEM im Rahmen einer Exkursion zu Gast an...


    12.11.2018

    IEM Plug-ins go Japanese

    Daniel Rudrich ist mit der von ihm entwickelten IEM-Plugin-Suite auf Japan-Demo-Tour Laut...


    15.11.2018

    Immersion

    Donnerstag, 15.11.2018, 18:00 UhrKünstlerhaus, Halle für Kunst & Medien (KM-) Burgring 2, 8010...


    14.10.2018

    CALL - inSonic 2018: Algorithmic Spaces - ZKM + ALMAT

    In the run-up to the festival »inSonic 2018: Algorithmic Spaces«(December 7–8, 2018) the ZKM |...


    05.11.2018

    Ariadne auf Naxos

    Ein ungewöhnliches Projekt ist am 5. November 2018 im abo@MUMUTH der Kunstuniversität Graz zu...


    29.10.2018

    signale graz Soirée

    signale graz Soirée mit Mag. Florian Geßler (Institut 1) und Dr. Luc Döbereiner (IEM) am Montag,...


    25.10.2018

    1918EINEERHEBUNG

    eine multimediale Interaktion, Uraufführung im Rahmen von „100 Jahre Stadtgemeinde...


    12.10.2018

    Exploring Formats, Enriching Practice. Ein Forschungsereignis

    12. bis 13. Oktober 2018, MUMUTH, Universität für Musik und darstellende Kunst GrazLichtenfelsgasse...


    25.09.2018

    Pure Data 0.49

    Wir freuen uns, rechtzeitig zum Semesterbeginn den neuesten Release von "Pure Data"...


    08.06.2018

    Workshop "Thresholds of the Algorithmic"

    The "Algorithms that Matter" (ALMAT) project's team, in collaborationwith the Bergen...


    06.09.2018

    IKO-Sommerschule, IKO-Konzert, IKO-Symposium

    Abschluss des Forschungsprojekts „Orchestrierung des Raums durch Ikosaederlautsprecher“ Von 10....